יצחק רבין

דף הבית >> ידוענים >> יצחק רבין

  
 
יצחקרבין ז"ל- מלחמה בין הרגש לשכל

בניתוח כתב יד של איש ציבור יש סיכון של טריויאליות:
הגדרת ראש הממשלה לשעברכטיפוסבישן, מופנם, מסוייג מבחינה חברתית, שקול- איטי משהו בהליכותיו, בעל  כושר ניתוח ובעל
ממדים פרפקציוניסטיים - תכונות המופיעות אמנם גם בכתב היד- עונה על המוכר והמוסכם ואין בה משום חידוש.
אבחון הרובד הפנימי באישיותו של מר רבין - מעלה לעומת זאת תכונות ומאפיינים מפתיעים ובעלי ענין.
המלחמה בעלת ההשלכות המהותיות ביותר על אישיות ראש הממשלה איננה כפי שמקובל לחשובמלחמת העצמאות אף לא
ששת הימים. אלא, המלחמה   המתמדת של השכל ברגש. כתב היד מתאפיין בצורות מוגדרות, בלחץ חזק, מהלך כתיבה איטי יחסית ומאמץ מודגש לריסון וביקורת.
אלה מבטאים פעילות תוך מאבק  לניתוב והכנעת הרגש, מאבק לשליטה "הגיונית". ראש הממשלה מנצח בדרך כלל במאבק זה אבל, כפי שקורה בכל מלחמה, יש למלחמה מתמדת זו השגים ומחיר.
הדגשת המימד הלוגי - אנליטי בהתנהגותו ותגובותיו של ראש הממשלה באה דוקא משום המאמץ המתמיד שלו להתגבר על רגשותיו - אותם הוא מפרש כבטויים שלחולשה. התמודדות זו יוצרת צורת בטוי שאיננה משוחררת וספונטנית. 
כתב היד ,כמו הבעות התנהגות אחרות, משופעים ב"מחוות" המעידות על אי שטף: כמו הברות "אה" בבטוי המילולי. העוויות פנים וצואר פתאומיות, קצב דיבור איטי, הדגשות לאפרופורציונליות,ועוד. ובכתב היד: כתב מרווח-קצוב, הדגש אות בודדת, קערות מודגשות או זויתיות, חיבורים נוקשים.

דכוי המרכיב הרגשי הינו גם דכוי המרכיב האינטואיטיבי אליו מתייחס הכותב בחשש וחשד.רבין "לוקח ללב", מתייחס למציאות בצורה מחייבת ורצינית
- התייחסות הנובעת ממרכיב רגשי מבוסס- אבל, חושש מהטעיה ואיננו סומך על תחושותיו. בעל דחף עז להוכחה עצמית, ומאמץ מתמיד שלא להכנע רגשותיו.
מבנה אישיות התפתח על רקע פגיעות רגשית רבה .כפועל יוצא: רבין איננו מוצלח במיוחד בתגובות מיידיות. הוא מודע לכך ולכן משתדל מאד להגיבבאופן מתוכנן. אלא, שמאבקיו לריסון עצמי מלוויםבמתח פנימי ניכר. זה מתפרץ לעיתים בתגובותאימפולסיביות החושפות את הטבע הראשוני הרגשני -
למורת רוחו של המגיב.

רבין הינו חשדן אבל, חשדנותו הינה קיזוז של "אמונה".להבדיל מלא מעט פוליטיקאים המחליפים עורות וצבעים  בקלות מדהימה קיימת אצל רבין מידה של כובד
הנובעת ממחויבות אמוציונאלית. אין הוא מהיר הסתגלות. הוא זקוק לשכנוע פנימי לפני שנוי עמדה. עמדותיו עלולות להיותבעלות מימד סוביקטיבי אבל
יש להן ביסוס "אמיתי" ועמוק. נראה כי מכאן גם יכולת השכנוע שלו: הוא מקרין מהימנות ומצליח במקרים רבים להעביר אמונתו את הזולת.
מימדי כתב בולטים נוספים הינם כח רצון, נחישות ודבקות במטרה. צורות מוגדרות פרי משמעת עצמית, "קרסים" - סופי "ת", אזור תחתון מושרש בחתימה,
תכונות אלה בשילוב עם רמה אינטלקטואלית גבוהה ומהלך ביצוע מבוקר - מקנות את השגיו.

 


+ הוסף תגובה חדשה
תגובות: (צפה ב-  תגובות בעמוד זה)
Loading בטעינה...